búcsúzás és utazás - Reisverslag uit Subotica, Servië van Annemieke Zorgdrager - WaarBenJij.nu búcsúzás és utazás - Reisverslag uit Subotica, Servië van Annemieke Zorgdrager - WaarBenJij.nu

búcsúzás és utazás

Door: annemiekezorgdrager

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

25 Mei 2011 | Servië, Subotica

Hallo allemaal!
Weer bedankt voor de lieve en leuke berichtjes :) Het is fijn te weten dat er thuis aan me gedacht wordt! De afgelopen tijd is weer erg leuk geweest.Vorig weekend ben ik met mijn liefste vriendjes en vriendinnetjes naar Békécaba geweest in zuid Hongarije. Hier hebben we de familie van Nasztazia ontmoet en het leuke stadje bekeken. Opnieuw werden we erg gastvrij ontvangen. Zo verder er ook enorme maaltijden voor ons bereid in een grote ketel in de tuin. Goulash uiteraard. Maar deze keer op Oekrainse wijze. De vader van Nasztazia komt namelijk uit Oekraine en was zeer goed bekend met de (overigens heerlijke) Oekrainse keuken. Ook hebben we een bezoek gebracht aan Gyula een stad in de buurt waar we hebben gewaterfietst door de grachten (je moet toch iets als Nederlander!). En `s avonds hebben we heerlijk gerelaxt in de thermische baden van de plaatselijke heetwaterbronnen. Na dit heerlijke weekend zijn Daphne, Naomi, Freek, Jeroen en ik via Boedapest doorgereist naar Siófok. Dit stadje ligt aan het Balatonmeer. Hier hebben we drie dagen heerlijk de toerist uitgehangen. Lekker uiteten, in de zon liggen en uiteraard zwemmen in het Balatonmeer! En we hebben fietsen gehuurd, omdat we dit ubernederlandse vervoermiddel toch wel een beeje missen.
Bij thuiskomst zijn we meteen weer aan het werk gegaan. Afgelopen donderdag was het namelijk Eurodinner. We moesten opnieuw iets typisch Hollands koken en in plaats van hutspot zoals de vorige keer hebben we deze keer snert gemaakt. Iedereen vond het erg lekker! Hoewel het wel raar was om snert te eten terwijl het die dag 25 graden was geweest. De volgende dagen heb ik hard gestudeerd en al mijn vakken afgerond. Hierdoor kon ik mijn transcript of record inleveren met allen maar 5en! (wat in Hongarije een 10 is!) Supergaaf dus! Ik heb helaas zondag ook afscheid moeten nemen van Daphne en Naomi die weer terug gingen naar Gent en Brugge. Dit vond ik wel erg jammer, ik heb het erg leuk met hen gehad! Doordat ik al mijn Hongaarse vakken heb gehaald heb ik wat extra tijd omhanden. Daarom heb ik besloten om iets te doen waar ik al sinds de derde week ik Hongarije aan heb zitten denken; alleen reizen. Ik ben er achter gekomen dat reizen erg geestverruimend werkt. Je komt er achter dat de wereld zo groot is, zoveel mensen. Dat zet je eigen peiterputerige probleempjes in een heel ander perspectief. Ik dit en nog zoveel meer geleerd van mijn tijd in Hongarije en de tripjes naar andere landen! Daarom heb ik besloten om te kijken hoe ik het handle om alleen op reis te gaan. Daarom ben ik afgelopen vrijdag om een uur of 8 uit Eger vertrokken naar Boedspest om de bus te pakken naar Cluj Napoca; de grootste stad in Transylvanie, Roemenie. Hier ben ik vier dagen gebleven. Cluj is echt een prachtige stad ben Roemenie is een heel erg gaaf land! Mensen zijn rustig en tevreden en ontzettend vriendelijk. Ik had echt een te leuk jeugdhostel op aanraden van Freek geboekt. En ik had het geluk dat er een heleboel gezellige mensen waren uit de V.S., Canada, Australie en Nieuw-Zeeland. Ik ging overdag er vaak alleen op uit om de stad te bekijken, musea te bezoeken en gewoon lekker rondlopen en fietsen. Zo kon ik lekker doen wat ik wou! en `s avonds lekker kletsen en biertjes drinken in de common room van het hostel. Maandagnacht heb ik de bus gepakt terug naar Boedapest en heb ik de bus gepakt naar Subotica in Servie. Ik kwam ongeveer om 12 uur aan in Subotica wat opnieuw een hele ervaring was. In Servie lijken sommige zaken 30 jaar langzamer te gaan en andere supermodern. Ik heb vandaag rondgefietst op het platteland bij Palic. In de enorme weilanden staan mensen met simpele schoffeltjes de velden om te ploegen en wordt hooi vervoerd met paard en wagen of prehistorische tractors. Terwijl bij het gote meer waar ik de fiets gehuurd had de modernste hotels stonden en de luxste jachten voeren. Maar ook hier zijn de mensen zeer vriendelijk en vinden ze het erg interessant om met een engelssprekende te maken te hebben. Het toerisme komt hier namelijk niet echt van de grond, vooral bezoekers uit buurlanden Kroatie en Hongarije. Zo heb ik in het Suboticamuseum een meisje ontmoet dat daar werkte en me een complete rondleiding gaf omdat ze graag haar engels wou oefenen. Morgen geeft ze me een rondleiding in het stadhuis waar ze werkt. Dat vind ik wel erg leuk! Vooral omdat het jeugdhostel hier minder gezellig is. Omdat mannen en vrouwen strikt gescheiden zijn en er blijkbaar verder geen reizende damens zijn zit ik alleen in mijn kamer. En ookal reis je alleen; het is toch altijd wel fijn om aan het eind van de dag de dag eens te bespreken. Maar ik ga morgenmiddag weer terug naar Eger dus dan kan ik dat weer uitgebreid doen! De komende week ga ik me focussen op mijn school in Nederland. Nu ik alles hier heb afgerond kan ik mooi wat dingetjes regelen voor stage volgend jaar en voor mijn project over Istanbul. De week daarop moet ik daar namelijk een presentatie houden! Vandaag is papa jarig. Hij is 50 geworden en er is een groot feest. Ik vind het wel erg jammer dat ik daar niet bij kan zijn maar wens iedereen daar heel erg veel plezier!
Groeten uit Servie!
Kus Annemieke

  • 28 Mei 2011 - 13:05

    Chantal:

    Hey! Wat een verhalen weer :) Grappig dat je naar Siofok bent geweest, daar zou ik afgelopen zomer heen! Blij dat je je daar goed vermaakt. Maak er nog wat van de laatste maand en tot snel! Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Actief sinds 18 Jan. 2011
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 68094

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2017 - 21 Oktober 2017

m

25 Januari 2011 - 17 Juni 2011

studeren in Hongarije

Landen bezocht: